Co znamená slovo wellness

Přestože je pojem „wellness“ (či „spa“) všeobecně používaný a nese s sebou příchuť jisté komerční módnosti, neexistuje v České republice jednotná představa a jasný výklad, co „wellness“ znamená. Neexistují také jednoznačné a komplexní standardy - na rozdíl od celé řady jiných oborů. Nabízejí se otázky – Jsou to služby poskytované lázněmi, vodní koupele a masáže? Hýčkání a relaxace? Pohyb, regenerace a duševní pohoda? Výživa (úprava stravování), hygiena a péče o zdraví?  Vzdělávání a osobní růst?


Myslíme si, že je to vše dohromady a od wellness chápeme hlavně jako celostní, holistický přístup k člověku. Wellness lze definovat jako optimální fyzické, mentální, psychické zdraví a spirituální zdraví. Toto je pojetí zdraví (wellness) jako stavu dynamické rovnováhy – je tedy nutná systematická péče o jednotlivé části celku. Vyváženost těla a ducha v dnešním pojetí wellness často chybí. Péče o fyzickou stránku a pasivní odpočinek stále převažují, psychická a duševní stránka je opomíjena a často zanedbávána, přestože dnes i západní medicína uznává aspekt psychiky a její vliv na celkový zdravotní stav – psychosomatika.

Mnohé wellness ve světě dnes už běžně nabízejí kurzy meditace a osobního rozvoje, různé formy alternativní medicíny a přírodního léčení i další přístupy k lidskému zdraví. Všeobecně je třeba akcentovat aktivní přístup a přijetí osobní zodpovědnosti za svůj zdravotní (a psychický) stav.

Fenomén wellness hotelů

Vznik wellness hotelů (ve světě označované také jako Healthy Hotels, Resort Spa, Destination Wellness) vedly ke změně konceptu dovolené a odpočinku.Stále více lidí vyhledává tyto hotely orientované na zdraví a ukazuje se jasně, že zdravotní turistika je stále rostoucí trh, který se rychle vyvíjí. Obrat v myšlení – dříve měly hotely wellness a spa, dnes má wellness „svůj“ hotel – toto je jasný globální trend. Wellness služby již nejsou jen doplněním či zpříjemněním pobytu. Zdravý životní styl se prolíná napříč celým hotelem, host to pociťuje doslova na každém kroku.

Wellness hotel má jasnou vizi a koncepci, jak rozpracovat wellness po všech stránkách a ve všech odděleních. Nesmí chybět propojení kuchyně a restaurace s wellness – nabídka zdravých nápojů a jídel, vitální koutky, veganská menu a živá strava. Koncept a vize musí být zřejmá od prvního okamžiku – ladění interiéru, atmosféra a energie místa, personál – vše souvisí se vším a vzájemně se doplňuje a vytváří celkový dojem, pocit, zkušenost, zážitek. Pro úspěch wellness hotelu jsou zásadní originální nabídka služeb, infrastruktura podporující výjimečnost místa, tým profesionálních terapeutů a mnoho dalších aspektů.

Wellness hotely a jejich situace v ČR

V posledních letech jsme zaznamenali velký boom. Wellness táhne i u nás po všech stránkách a různé wellness hotely a zařízení vyrostly doslova jako houby po dešti. Bohužel všeobecně převládá wellness bez jasného konceptu a zaměření, nízká kvalita a úroveň poskytovaných služeb, pasivní wellness spoléhající se na technologie (sauny, bazén a whirpool, externí masáže). Do jisté míry se jedná o negativní dědictví minulosti lázeňství a také jde o odraz ekonomické situace obyvatel. Negativně působí slevové portály, jež znamenají další snižování kvality. Snaží se nalákat klienty na nejnižší ceny, matou veřejnost svou výhodností a garancemi a vytváří dlouhodobě nezdravé prostředí.

Jaká je dnešní wellness klientela?

Klade důraz na kvalitní služby a profesionální zákaznický servis. Očekává originální nabídku masáží a wellness procedur v souladu s trendy. Je zvyklá na moderní vybavení a technologie. Vyhledává individuální přístup a kompletní službu. Profesionální služby dokáže rozlišit a je za ně ochotna zaplatit vyšší ceny (má osobní zkušenosti z oblasti wellness). Díky informačním technologiím roste informovanost – klienti častěji srovnávají, ptají se, očekávají odborné informace.

Výsledky studie Mc Cann´s N.Y. (srpen 2013 - přes 7 tisíc respondentů z různých koutů světa):

Wellness je dnes pevně zabudováno do povědomí globální populace.75% chápe koncept wellness jako předpoklad pevnějšího zdraví a spokojenosti. 86% věří, že mají možnosti a osobní sílu včlenit wellness do svého každodenního života – a očekávají pomoc v této aktivitě. Hledají odpověď na otázku Jak být zdraví a jak včlenit zdravý životní styl do domácího a pracovního prostředí? 66% zdůrazňuje prevenci onemocnění před léčením – a to především prevenci civilizačních onemocnění. Většina vnímá nedostatečnost symptomatická medicíny, která předepisuje příliš mnoho léků a je pod silným vlivem farmaceutického byznysu.72% uvažuje o wellness dovolené či návštěvě wellness a spa centra. Od tohoto pobytu očekávají snížení stresu, regeneraci, relaxaci, zlepšení vnitřního pocitu a odborné rady.

 

Wellness tak definitivně ztrácí nádech rozmařilosti či zbytečného luxusu – lidé ho dnes chápou jako součást zdravého životního stylu a uvědomují si nutnost aktivní spoluúčasti v zdravotně preventivních programech. Jedná se o globální, již převažující trendy, leč v ČR vnímáme první náznaky.

Autor: Rostilav Nyč