Osobnost wellness terapeuta

Nabídka kvalitních služeb a profesionální wellness menu je důležitá, ale samo o sobě nestačí. Pěkné a klidné prostředí by mělo dnes už být samozřejmostí. Atmosféru porozumění a dokonalé péče utváří z podstatné části kvalita personálu. Kvalifikovaný a vysoce motivovaný personál je rozhodujícím faktorem úspěchu celého wellness.


Co dnes očekávají klienti od wellness?

  • Služby poskytované odborníky a profesionály, kteří se jim budou plně věnovat.
  • Pomoc se změnou životního stylu.
  • Očekávají techniky a dovednosti, jež by mohli využít ve svém životě.
  • Chtějí lépe porozumět svému tělu a dále s ním pracovat.

Mění se role terapeutů

 

  • Terapeut je průvodcem na cestě k cíli
  • Terapeuti jsou konzultanti/koučové – předávají lidem informace, učí je nové dovednosti, ukazují, jak navázat pozitivní vztah se svým tělem.
  • Pomáhají lidem zaměřit pozornost na jejich životní styl, uvědomit si špatné návyky a ukázat možnosti, jak se cítit lépe a zdravěji.
  • Ukazují metody a postupy, jak překonávat překážky. Systematická práce – nic nelze uspěchat – pomalu, ale jistě. Jde o změnu návyku.

 

Nedostatek kvalifikovaných odborníků

 

  • Wellness sektor patří dnes k rychle se vyvíjejícím oborům a poslední roky jde o neustále rostoucí trh. Vzdělávací systém s tímto tempem rozvoje nestačí držet krok.
  • V lázeňských a rekreačních oblastech s vysokou koncentrací hotelů a wellness zařízení je všeobecně problém sehnat kvalifikovaný personál. Svou podstatnou roli zde sehrává také vliv sezónnosti, který je historicky dán a vnímán zákazníky.
  • Studie pro globální Wellness&Spa Summit 2013 uvádí, že až 95% zaměstnavatelů ve wellness uvádí problémy při hledání kvalifikovaného personálu. poptávka tedy výrazně převyšuje nabídku, ale celkově chybí – kvalita!
  • Personálně problematickou je také pozice wellness (spa) manažera. Tato osobnost musí mít pro wellness nejen srdce, ale i hlavu – měl by ovládat prakticky různé terapeutické techniky, komunikační dovednosti a lidský přístup, současně však nesmí postrádat marketingového a obchodního ducha.

 

 Vzdělávání personálu, motivace

 

  • Naprosto klíčovou roli sehrává průběžné vzdělávání a proškolování celého personálu a jeho průběžná motivace.
  • Důležitý je také pocit sounáležitosti s celým týmem a zároveň vědomí, že úspěch jeho práce závisí na jeho vlastních schopnostech, dovednostech a zkušenostech v oboru.
  • Každý terapeut by měl znát alespoň esenci jednotlivých oblastí - jako je pohyb a cvičení, výživa, apod. – ideálně je v týmu vždy alespoň jeden specialista na danou oblast.

První dojem

 

  • První okamžiky ve wellness jsou rozhodující pro celý další průběh. Naladění na vlnu relaxace a uvolnění. Jaký dojem na mě udělala wellness recepce a pobyt zde?
  • Důležitost prvního dojmu – vnímání všemi smysly. První dojem dělá na zákazníka zaměstnanec (jeho celkový dojem – osobnost, vzhled, vystupování a chování, slovní projev), teprve potom prostředí.
  • Jedná se o velmi přirozené navázání kontaktu a významný moment při budování důvěry.

 

Budování důvěry klienta

 

  • Služby wellness jsou intimního charakteru a pokud mají být úspěšné, je získání důvěry klienta od počátku naprosto klíčové (nejen k personálu, ale k celému welness).
  • Bez důvěry klienta nemůžeme počítat s jeho pravidelnými návštěvami našeho provozu – nemůžeme se dál rozvíjet a růst.

Přidaná hodnota

 

  • Získá-li klient pocit, že kromě fyzické relaxace a regenerace dostává také něco navíc, nebude již pro jeho další návštěvu či objednání služby kritérium cena.
  • Pozitivní zkušenost probouzí zájem o další procedury, často se lidé také dělí o své zkušenosti s ostatními – jedná se tedy o velmi mocný marketingový nástroj a propagaci wellness. Většina lidí dává jednoznačnou přednost doporučení důvěryhodné osoby při rozhodování o službách osobního charakteru.

Přístroje nenahradí lidskou službu

 

  • V přetechnizovaná a globalizované společnosti dochází k odcizování, ztrátě přímé komunikace a osobního kontaktu – chybí blízkost a dotek. Lidé intuitivně vyhledávají to, čeho mají nedostatek.
  • Wellness služby vždy závisely a budou záviset na osobním lidském kontaktu a kvalitě doteku.
  • Sebelepší vybavení a nejmodernější hi-tech technologie tento fakt nikdy nenahradí.
  • Technologie může efektivně doplnit, ale nikdy ne nahradit lidskou službu.

 

Ve wellness by měli pracovat odborníci, kteří dokáží poskytnout služby šité „na míru“, a namíchat vhodný koktejl wellness pro jednotlivé tržní segmenty. Pouze dobře sehraný wellness tým dokáže vytvořit a udržet silnou image a značku, která dlouhodobě oslovuje a přitahuje klienty.

Závěrem

Wellness jako stav pohody, optimálního zdraví a harmonie těla a ducha najdeme jen a pouze uvnitř sebe sama jako důsledek našeho kvalitního života po všech stránkách.  Lze tedy bez nadsázky kontatovat, že nejdůležitější wellness centrum se nachází v každém z nás a kvalita jeho služeb závisí pouze na našem rozhodování. Wellness služby a wellness hotely by nás především měli vést k uvědomění si této skutečnosti a měly by nám ukázat způsoby, jak wellness integrovat do každodenního žití a bytí.