Pohled na lázeňství v ČR po roce 1948, výhled do současnosti

Věhlas  lázní a image výjimečného místa, kde se potkávala aristokracie, významné osobnosti společenského  kulturního a veřejného života byl přerušen v roce 1948. Od 50. let minulého století vzhledem k politické situaci lázně změnily zaměření  a místo noblesního místa poskytující vytříbený servis,  byly transformovány na hromadná ubytovací a léčebná zařízení pro „všechny“ . Této  změně byla přizpůsobena nabídka a úroveň služeb. Tato image  v očích mnoha lidí přetrvala do dnešních dnů.


Historie a image Lázní

Výměnou této cílové skupiny téměř ze dne na den docházelo i ke změně nároků původních návštěvníků a to v mnoha oblastech (v gastronomii, servisu, individuálnímu přístupu atd.)  Tím, že byly uzavřeny státní hranice, byla volba zahraniční dovolené značně omezená   a  díky tomu se staly lázně a lázeňská místa nejvýznamnějšími centry domácího cestovního ruchu.  Již od samotného vzniku byly vnímány jako sezónní záležitost, což je z pohledu tehdejších technologií a infrastruktury naprosto logické. U většiny lázní byly vybudovány zařízení (campy) pro masivní letní turistiku.  I tímto krokem se navazovalo na návyky z přelomu 19. a 20. století, že do lázní  se jezdí jen od jara do podzimu. Řada významných podniků zde postavila svá ubytovací zařízení a posílala své zaměstnance v rámci ROH především na celopodnikové letní dovolené. Abychom si uvědomili,  proč  lázně pro dnešní náročnější klienty nejsou  příliš atraktivní, je třeba si zrekapitulovat i tyto historické souvislosti.

Lázně současný stav

Dle mých průzkumu jsou často  lázně i v dnešní době všeobecně vnímány jako synonymum služeb 70. let, jako místo pro pasivní turistiku, jako místo pro levnou dovolenou, a průměrnou gastronomii.Pokud lázně chtějí oslovit nové cílové skupiny měly by začít od začátku, stejně jako při budování kterékoliv nové značky , která se chce prosadit na trhu a reflekovat vývoj a myšlení nové generace, nových cílových skupin a snažit se přizpůsobit těmto trendům. 

Komunikace a vnímání dnešních lázní

Není možné komunikovat lázně jako před 100 lety, jako lukrativní místo, které s malou pauzou navazuje na prvorepublikovou slávu a zapomíná, že v mezidobí téměř 50 let, to bylo místo pro masivní podnikovou rekreaci , kde všem bez rozdílu, byly nabízeny služby stejné nebo velmi podobné kvality. Tímto syndromem lázně trpí dodnes. Bohužel to v dnešní době, kdy jsou otevřeny hranice, nestačí.  Naprosto zásadní pro turismus, cestovní ruch je vytvořit pro každou cílovou skupinu individuální produkt, či službu. To platí samozřejmě i v lázeňství. Myslím, že to lázně dlouho odkládali. 

Dnes nestačí korsování po písečné kolonádě a pojídání lázeňských oplatků za zvuku kolonádních orchestrů. Jako přidaná hodnota je to jistě plus, ale je potřeba doplňovat ostatní služby.  Dřívější kolonády, místa, kde se lidi rádi ukazovali, nahradili obchodní centra. Důkazem jsou stovky těchto center, které stále přibývají. I když Czech Tourism a regionální centrály cestovního ruchu vyvíjí značné úsilí, nemohou ze dne na den změnit image lázní.  Je to dlouhodobý proces, vzájemné komunikace lázní, lázeňských míst, a především samotných provozovatelů, který je potřeba nastartovat a systematicky na této změně pracovat.

Centralizovaná strategie propagace Czech Tourismem těžko dokáže vystihnout skutečné potřeby jednotlivých regionů . Zde je nezbytné propojení a koordinace těchto kroků se samotnými resorty, lázeňskými místy  a destinačními managementy. Czech Tourism by měl napřímo disponovat s penězi na marketing pouze pro oslovení zahraničních návštěvníků. Pro domácí turistický ruch, by tuto kompetenci měly mít  krajské destinační marketingové agentury, za účasti  provozovatelů služeb v dané destinaci. Pokud v  lázních figuruje pouze jeden subjekt, tak by tato spolupráce měla být vyvážena mezi  zástupci města, odborem cestovního ruchu a provozovatelem.

Autor: Roman Taťák