Jak nabrat dobré lidi?

Výběr vhodných zaměstnanců do týmu je často na bedrech personálního (chcete-li jinak HR) oddělení. Co si ale počít, když nikoho takového nemáte a je potřeba začít nabírat? Nejprve si ujasněte, co pro Vás volná pozice znamená. Berete jí jako nechtěné nepohodlí spojené s pracným sháněním nového zaměstnance?  Nebo jako příležitost, jak si najít  „jiného“ člověka než byl ten předchozí.


Pokud je Vám druhá možnost bližší a jde Vám především o dlouhodobou kvalitu zaměstnanců, je dobré přemýšlet o náboru šířeji a odrazit se od dobré formulace požadavků, která Vám jasně odpoví na otázku, koho hledáte.

Než vůbec budete volnou pozici inzerovat, udělejte si malý brainstorming a popřemýšlejte nad náplní pozice, která se uvolnila a o tom, jaké od ní máte očekávání. Možná zjistíte, že už nutně nepotřebujete, aby měl nováček stejné dovednosti jako jeho předchůdce, protože se náplň pozice změnila. Pak si položte otázku, koho tedy hledáte. Pokud máte popisy práce, mohou Vám poskytnout dobrý start při hledání klíčových kompetencí, který má nový zaměstnanec mít. To vše za předpokladu, že udržujete popisy aktuální. Popusťte uzdu fantazie a nepřemýšlejte jen o dovednostech a zkušenostech hledaného zaměstnance, ale i o typu jeho osobnosti.

Pokud hledáte zaměstnance do služeb, je klíčové se zaměřit na jeho:

 

  • osobnostní charakteristiky
  • nadšení pro práci ve službách
  • schopnost pracovat v týmu

 

S tím je spojené další důležité kritérium – a to do jakého týmu (myšleno složením lidí, jejich zkušenostmi a rolemi) hledáte. A co dovednosti, praxe a znalosti? Slyším jak voláte. Ty nejsou důležité?

Jsou, ale ne klíčové. Uvažte, kolik lidí pracujících v českých službách má praxi (dělají to dlouho a dávají Vám to najevo), znalosti a dovednosti a přesto poskytují opravdu mizerný servis. Chybí jim chuť komunikovat s hosty, opravdový zájem o lidi i o branži, služba srdcem, ochota se rozvíjet, inovovat a měnit zaběhnuté postupy. A s takovými lidmi opravdu díru do světa zákaznické věrnosti neuděláte.

 

„Hire the smile and train the skill“

(najmi úsměv, zbytek douč) je heslo úspěšné americké společnosti NORDSTORM. Co na něj říkáte?

Autor: Gabriela Zezulová