Top 10 wellness & spa trendů v roce 2016

Objevitelé wellness trendů to nemají vůbec jednoduché. Někteří jsou posedlí panikou, že nemohou dodat stále to ,, nejnovější“. To, ale přece není žádný nový fenomén. Už Karel Valentin říkával: Prognózy jsou složité, obzvláště když se týkají budoucnosti.


Aby i odvětví spa & wellness  v německy mluvících zemí vědělo, co je tím myšleno, a s jakými trendy bychom se měli intenzivněji zabývat, zformulovali jsme na Spa Campu, který byl uspořádán v hotelu Zugbrücke, našich vlastních Top 10 spa & wellness trendů pro rok 2016.

 

Směrodatný poznatek, který se v této tezi odráží: Nejdůležitější trendy se vyvíjí mnoho let, proto je tak málo opravdových nových trendů. V opačném případě se jedná spíše o, tzv. trendy, které jsou motivovány businessem, jako je móda a styling.

A pak existují změny v Lifestylu, které byly dlouhou dobu podceňovány, a najednou jsou prezentovány, jako např. veganská výživa. Přitom již uběhlo 70 let, co angličan Donald Watson s několika přáteli založil ,, společnost veganů“. Jako první zavedl 1. listopadu 1944  pojem ,, Vegan,,.  Mimochodem, dnes žije jen v Německu okolo 1 milionu veganů a mnoho dalších si s touto myšlenkou pohrává.

 

TOP 10 spa & wellness trendů pro rok 2016 ?

 

  1. Osobitost
  2. Ryzí příroda
  3. Regionálnost a autentičnost
  4. Kultura evropského léčebného lázeňství
  5. Kvalita
  6. Lidské zdroje
  7. Sociální wellness
  8. Ziskovost
  9. Vlastní optimalizace vs. digitální detox
  10. Čas

 

Téma výživy, jak už bylo jednou napsáno, je nyní ve společnosti velmi aktuální, ale ne ve spa.  Kde jinde by se mělo vše točit impulzy kolem zdravých návyků hosta. Pokud najdete někde v menu např. nabídku Club Sandwiche nebo Curry wurst , tak to takové spa,  podle Spa bloggerky Jenny Ospelt naprosto nepochopilo...

 Jenny Ospelt sní o lahodné zeleninové polévce nebo čerstvém salátu. Takové přání lze přece vlastně lehce splnit, nemyslíte? Od zavedení nařízení o alergenech je pro wellness, hotelnictví samozřejmé zabývat se více obsahem surovin a speciálním přáním hostů a požadavky na jejich stravu. Totéž platí v trendu k osobitosti a ryzosti přírody.

 

Regionálnost a autentičnost: Touha po kousku domova

Budoucnost není komplikovaná:  Ryzí příroda do mnoha spa & wellness již dorazila. To je zřetelné také úspěchem Campu Přírodní kosmetiky. Příští rok se bude konat již 3. ročník. Touha po kousku domova nebo zdravějšího světa vysvětluje nejen ,,boom,, mnoha regionálních časopisů, ale i silný trend po regionálních produktech a autentičnosti. Německo nabízí opravdové bohatství regionálních produktů (přes divoce rostoucí byliny, med, víno nebo chmel). Velké oblibě se těší regionální léčivé prostředky, slatinné zábaly, solanka či termální prameny. Pokud je vše aranžováno tak jak má, mohou být garantovány trvalé wellness zážitky. Právem můžeme být pyšní na tradici evropského léčebného lázeňství. Thalasso-terapie, prožívá další ,,comeback“. Stejně jako ostrov Thalasso v Evropě,  se chce profilovat i německý ostrov Norderney až do roku 2020.  Po staletí staré umění z klášterů a Kneippova kúra jsou nyní aktuálnější více než kdy jindy.

 

Bez kvality je všechno marné

Na tomto tématu se shodli všichni. Pokud chybí kvalita, tak je všechno zbytečné. Vybavení odpovídající  úrovni zařízení hosté již automaticky předpokládají. Proto jsou rozhodujícím článkem ve spa & wellness centrech především zaměstnanci. Abychom je více motivovali, byly na Spa Campu prezentovány nejrůznější příklady Best Practice. Přitom šlo zejména o to, zaměstnance cíleně a šikovně zapojit. V jednom hotelu v Jižním Tyrolsku např. chodí zaměstnanci pravidelně s hosty na túry, cvičí jógu nebo společně sbírají bylinky. Členové týmu vnímají takové úkoly jako projev uznání. Současně vzniká neopakovatelná příležitost osobního setkání s hostem.

 

Sociální wellness: společně, ne sám 

Sociální wellness je v každém z nás.  Pokud jsme dříve  padali vyčerpáním do masážních lehátek a čekali na zázrak terapeuta, tak nyní je potřeba učinit opak.  Aby každý mohl prožít svůj individuální zážitek ze spa, nesmí být ničím rušen. Wellness průkopnice Barbara Richter, která v roce 2002 společně s Marií Pütz-Willms napsala první opravdovou knihu na téma Wellness  + Ekonomika, vyprávěla o svém oblíbeném hotelu v Rakousku, ve kterém denně ve spa podávali lahodnou polévku. Popisovala, jak šťastní hosté sedí v županech okolo kotlíku s polévkou, povídají si a dávají si tipy na výlety.  Budoucnost není ve hvězdách, dá se uchopit. 

Zvyšování tělesného a duševního zdraví, je středem zájmu všech aktivit ve Spa. To bychom neměli při žádných debatách o ziskovosti wellness centra zapomenout. Budoucnost je však také digitální. Jedná se o "zvláštní" oblast ve Spa, o které bychom měli diskutovat...

 

Nejdůležitějším faktorem v posouzení rozvoje spa & wellness je stále člověk ! 

 

Čas je drahý

Snad nejsilnějším trendem v dnešní době je sám čas. A bude stále cennější a cennější. Čas je nezaplatitelný, nedá se koupit. Propagujme proto čas pro sebe,  jako nové ,,luxusní zboží“, který bychom si měli dopřát nejen příležitostně, ale stále častěji.

 

Závěry z 6. ročníku Spa Campu / Rheinland – Falz / Hotel Zugbrücke.

Napsala:  Hildegard Dorn-Petersen 

 

Překlad: Roman Taťák