Vítejte na palubě dámy a pánové! aneb Příručka pro nové zaměstnance vážně i nevážně (2. díl)

„Vize spojuje lidi v rámci organizace. Propojuje to, co lidé dělají a co je pro ně důležité, s tím, čeho chce dosáhnout organizace. Každý ve firmě musí vizi znát a musí také cítit, že je její součástí, má-li dojít naplnění!“ (Ian McDermott). Představte si Vaši firmu jako loď, na kterou právě nastupují noví zaměstnanci. Vidíte je, jak jdou přes lávku? Nejistý krok, velké vykulené oči, hlava se točí ze strany na stranu aby zachytila co nejvíce vjemů, v tváři lehce nejistý úsměv. Co tomu předcházelo?


Pravděpodobně viděli Váš inzerát, ve kterém stálo, že hledáte nové námořníky. Možná chodili po přístavu a Vaše nádherná zaoceánská loď se jim tak zalíbila, že propadli touze po Vás pracovat. A nebo jim některý z pasažérů vyprávěl, že jel na úžasné lodě s milým personálem či se o podobnou historku o skvělé partě a rozmanité práci podělil jejich známý - shodou náhod plavčík na Vaší lodi - a oni se rozhodli, že chtějí být jedním z nich. A nebo možná zaslechli příběh o tom, jak se loď těžce stavěla a jak si majitel plní svůj velký sen vozit spokojené cestující, které ohromuje prvotřídním lodním servisem.

Ať už Vaši loď našli noví zaměstnanci jakkoliv, jsou plní očekávání (Jaké to tam bude?), pochybností (Je pravda všechno to, co jsme slyšeli?), nejistot (Zvládnu to?) a odhodlání (Jasně, že to zvládnu, nejsem žádné Béčko :-)).

Právě v této fázi je důležité využít jejich hlad po nových informacích a nastínit jim co možná nejvěrnější představu toho, co pro Vás Vaše loď znamená. Pokud očekáváte od Vaší lodi víc než jen, že dopraví cestující z bodu A do bodu B a slibujete jim cestou zažít nevídané, pak je nutné to novým námořníkům řádně vysvětlit (i když už se tak možná stalo při náboru). A kde jinde než v příručce pro nové zaměstnance a na vstupním školení (introduction training).

 

Dovolte jim tedy nahlédnout do Vaší hlavy, pod kapitánskou čepici a podělte se s nimi o to:

  • kdo je vlastníkem lodi a jaké další sesterské lodě či služby mu patří,
  • jak vzniklo jméno Vaší lodi a co vyjadřuje,
  • kdy, případně proč Vaše loď vznikla (pokud existuje příběh o rodině zakladatelů či legenda spojená se vznikem sem s nimi),
  • co všechno loď nabízí (můžete přidat i plánek) a čím je výjimečná,
  • kam s ní chcete plout (poslání, vize, hodnoty),
  • co možné i nemožné děláte pro spokojenost cestujících,
  • co od posádky čekáte a co rozhodně nestrpíte (standardy)……..

 

Věnujte přípravě příručky pro nové zaměstnance dostatek času a vše – zejména hodnoty, poslání a vizi - v ní pečlivě přibližte a vysvětlete. Předejte tak případnému rozčarování na obou stranách, neloajalitě, nechtěné ztrátě cestujících či nedej bože potopení Vaší krásné lodi.

Autor: Gabriela Zezulová