Zamiloval se? Zamilovala se? aneb Příručka pro nové zaměstnance vážně i nevážně (1. díl)

Právě příručka je mnohdy první materiál, který zaměstnanec při nástupu dostane. Celý nedočkavý ji otevře a co vidí? Přehled základních nudně podaných černobílých informací, tak jako ve většině příruček? Pojďme začít několika otázkami. Zjistili jste někdy, že zaměstnanec ani po několika měsících ve firmě neměl základní informace o jejím fungování? Že třeba neuměl odpověď klientovi na to, kdo má danou záležitost na starosti? Ba co víc, že se choval tak, jak nechcete? Nebo že odešel ve zkušební době a vy nevíte proč?


Odpověděli jste při čtení alespoň jednou „ANO“? A hodil by se Vám šikovný nástroj, který by Vám pomohl tahle „nedopatření“ odstranit? Co takhle oprášit často opomíjený náborový a zaškolovací nástroj - příručku pro nového zaměstnance….

I když se Vám to možná zatím nezdá, začíná doba boje o „nalezení a udržení“ kvalitního zaměstnance. Udělejte proto z Vaší příručky přesvědčivého posla firemní kultury, laškovného Amora, který svým šípem zasáhne nového zaměstnance přímo do srdce a zároveň laskavého učitele, který ho provede společností. Nechte ho prožívat příběhy, představovat si, dozvídat se. Pokud bude příručka zajímavá, rád se s ní pochlubí svému okolí a reklama Vaší firmy jako atraktivního zaměstnavatele je na světě.

Vystřelit šíp, to se lehko řekne. Ale jak na to?

 

Představte si sami sebe. Co byste chtěli o firmě vědět? O čem byste chtěli číst? Jaké informace by Vás vtáhly natolik, že byste kvůli četbě zapomněli vystoupit z autobusu či vlaku? Jak by měla příručka vizuálně vypadat, abyste se od ní nemohli odtrhnout?

Příručku si můžeme pomyslně rozdělit na dvě části. Ta první má za cíl nadchnout zaměstnance pro Vaši firmu. Vlastně ho na tomto místě utvrzujete v tom, že udělal dobře, když se rozhodl stát se součástí týmu a nalodit se zrovna na Vaši loď. Zároveň mu tím pomáháte vytvářet si co nejlepší vztah k Vám jakožto zaměstnavateli, k produktu a ke klientovi. Je trendy klást na tuto část velký důraz. Právě zde máte možnost podělit se o poslání a hodnoty firmy i o to, jak si představujete, že bude zaměstnanec pracovat a jak se bude chovat. Spíše než příkazy ovšem zabírají mantinely. 

(Zajímá Vás více k této části? Přečtěte si článek Vítejte na palubě dámy a pánové!)

Druhá část obsahuje praktické informace. Zaměstnanec už ví, pod jakou vlajkou a kam Vaše loď pluje, koho a co převáží a jakou úlohu na ní hraje. A teď je ten správný čas vysvětlit mu pravidla, která na ní fungují a představit mu jednotlivé členy posádky. Nezbytné je poskytnout mu i další informace, které mu pomohou bezproblémově se nalodit a rychleji se zaučit. Část těchto informací se v průběhu času mění, proto je dobré mít je vytvořené zvlášť, třeba ve formě příloh (O druhé části najdete více v článku Jako jeden muž… ).

Celá zaměstnanecká příručka by měla k nováčkovi promlouvat Vaším typickým firemním jazykem, měla by reprezentovat a zároveň vyzdvihnout to, co je pro Vás opravdu důležité. Nemusí být jen tištěná. Může mít on-line podobu nebo speciální grafickou úpravu. Pohrát si můžete i s formou a obohatit jí o obrázky, loga, citáty či zajímavou ikonografiku.

Její pojetí je čistě na Vás. Měla by ale mile překvapit, zaujmout natolik, aby jí zaměstnanec přečetl a nadchnout tak, aby se jí chtěl sám od sebe řídit. Nezapomeňte , že ať už bude Vaše příručka jakákoliv, péče, kterou jí věnujete, je jasným signálem Vašeho přístupu k zaměstnancům.

Autor: Gabriela Zezulová